Katerstimmung und Massenentlassungen im Silicon Valley

Viele amerikanische Investoren und Startups im Valley fürchten die Auswirkungen der verheerenden Finanzkrise. Sie entlassen Mitarbeiter, berichtet Robert Scoble, der sich gestern mit Loic Le Meur, CEO von seesmic, darüber unterhalten hat und der gestern ebenfalls sieben Mitarbeiter und in der letzten Woche drei verabschieden musste.

Es wird damit gerechnet, dass feste Mitarbeiter aus Marketing, PR und Design verstärkt auf der Strasse landen und deren Aufgaben von Freiberuflern und Agenturen übernommen werden. Festangestellte Entwickler, Kundensupporter und Serverpersonal zählen dagegen zu den Kernmannschaften der Unternehmen und werden zunächst erstmal nicht dem Outsourcing zum Opfer fallen, heisst es.

Katerstimmung nach der Party? Es ist eine ambivalente Situation: Geld ist reichlich vorhanden, aber die Unsicherheit über die Zukunft wächst.


3 thoughts on “Katerstimmung und Massenentlassungen im Silicon Valley

  1. Paul, I’m not worried about the investment market so much however, but the consumer and the b2b markets, the customers who won’t spend money on services and products. That money would fuel the „business“ at the end.

    Are you worried about your current investments? This is a provocative public question, I know…

    PS: What would you recommend investors and founders??

  2. I am not one to offer „pauschal“ advice since it’s so difficult to generalize when it comes to start-ups. So much of what is going to happen in the next couple of months/quarters is dependent on the stage and business model of the start-up. If you just raised money and have a business case generating (real) revenues, then you’re in a much better situation than if you’re waiting for advertising to fuel your start-up which was funded a while back and will soon be running low on cash for example. I’d recommend to (and have in my case) each start-up to be prudent about expenses and re-analyze what is core and what is „nice-to-have.“ Obviously consider your cashflow and make sure you have as much run rate as possible. I wouldn’t recommend to do blanket reductions in staff or expenses. Simply firing people who may be necessary to your success will probably lead to lacking resources when necessary. Basically, it’s not rocket science and managers who know what they are doing will adapt their company to the current situation.

    As to investors, it’s pretty simple. Focus on what you are supposed to be doing…..maximizing returns for your limited partners in the current situation, with the resources you have.

    Sorry for not being overly verbose in this response but again, in this situation blanket advice is usually the wrong approach.

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